TÜKETİCİ 2014 MAYISTA KORUNACAK
EGD Tüketici Korunması Kanunuyla
bilgilendirildi.
6 Aralık 2013 tarihinde, İTO İstanbul Ticaret Odası meclis
salonunda, Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, 6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Kanunu hakkında bilgilendirmek
üzere, Başkanlığını Cem Medya Grup Başkanı Celal Toprak'ın yaptığı Ekonomi
Gazetecileri Derneği (EGD) üyeleriyle bir araya geldi.
6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunu 28 Kasım 2013'te Resmi Gazete'de yayınlandı. Ancak 28 Mayıs
2014'te de yürürlüğe girecek.
Bakan Hayati Yazıcı kanun hakkında
hazırladığı özet sunumu sonrası Basın mensupların sorularını cevapladı. Her
alanda varlık gösteren tüketiciyi koruma kanunun bilgilendirme toplantısında
tüketicinin en çok şikayetci olduğu konular soruların odak noktası oldu.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcının sunum özeti tam metin
olarak şöyle: "6502 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun 28 Kasım 2013’te Resmi Gazete’de yayımlandı,
6 ay sonra 28 Mayıs 2014’te yürürlüğe girmiş olacak.
Bu kanun, hepimizi ilgilendiriyor, hepimizin haklarını
koruyor.
Tüketicilerin haklarının her zamankinden daha dikkatle
korunmasına ihtiyaç var.
Çünkü artık ticaret, çok farklı yöntemlerle
yapılmaktadır.
Teknolojik gelişmelerin ve özellikle küreselleşmenin
etkileriyle ticaret biçim değiştirmiştir.
Artık
alıcıyla satıcının karşı karşıya gelmesi gerekmiyor.
Bir
taraftan hayat kolaylaşmış, ama diğer taraftan tüketim dünyası karmakarışık bir
hal almıştır.
Bu
durum, üretici ve tüketici arasındaki dengenin, tüketici aleyhine bozulmasına
sebep olmuştur.
“Tüketici
hukuku”, işte bu bozulan dengeyi yeniden tesis etmeyi amaçlayan bir
düzenlemeler manzumesidir.
Tüketicinin
korunması ile ilgili kurallar, sadece tüketiciyi değil, belli standartta ve
kalitede mal ve hizmet üretimini hedeflediği için aynı zamanda üreticileri ve
dolayısıyla ülke ekonomisini korumaktadır.
Biz de
hükümet olarak tüketici politikalarına daha fazla önem veriyoruz.
Tüketicilerimize
yönelik çalışmalarımızın temel ilkesi; “Bilinçli Tüketici, Basiretli Tacir”dir.
Ülkemizde
tüketicinin korunmasına yönelik hukuki düzenlemeler 1982 Anayasasında yer
almıştır.
1995 yılına kadar tüketici hakları genel hukuk kuralları
çerçevesinde korunmaya çalışılmıştır.
Ancak değişen ve gelişen satış teknikleri karşısında
genel hukuk kuralları ile tüketicilerin korunması zorlaşmıştır.
Bu nedenle 1995 yılında çıkarılan 4077 sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile ülkemizde ilk defa özel bir yasayla
tüketici hakları koruma altına alınmıştır.
Bu yasada 2003 yılında kapsamlı bir değişikliğe giderek
tüketicilere yeni haklar getirdik.
Ancak zaman içinde, ticaretin değişen ve çeşitlenen
biçimleri ile Borçlar Kanunu ve Ticaret Kanunu gibi hukuki düzenlemelerin
tüketicilerimize getirdiği yeni haklar, Tüketici Kanunu’nda değişiklik
yapılmasını elzem hale getirdi.
Altı ay sonra
yürürlüğe girecek olan Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Neler Getiriyor?
Yeni Kanun ile;
Tüketicileri daha ileri seviyede korumaya yönelik
tedbirler alınmış;
Tüketicilerin
hak arama yolları kolaylaştırılmış;
Tüketicinin
bilgilendirilmesi konusu ön plana çıkarılmış;
Bürokrasi
azaltılmış;
Hakkaniyete
uygun bir ceza sistemi oluşturulmuştur.
Yeni kanun, mevcut düzenlemelerin birçoğunda değişiklik
öngörmenin yanı sıra; mevcut Kanunda yer almayan yeni düzenlemeleri de
getirmektedir.
Bu
düzenlemelerin temel esasları hakkında sizlere bilgi vermek istiyorum.
Eski kanun
üzerinde bir kez daha değişiklik yapmak yerine, kapsamlı bir kanun hazırlamanın
daha doğru olduğunu gördük.
Çünkü ancak yeni bir kanunla tüketicilerimizin haklarını
günün ihtiyaçlarına göre korumak mümkün olacaktı.
Yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, 76 milyon
tüketicimizin yanı sıra tüm üretici ve satıcılarımızı da ilgilendiren çerçeve
bir kanundur.
Bu nedenle hazırlık sürecinde ilgili tüm paydaşlar ile
müzakereler yaparak günün şartlarına uygun bir yasa hazırladık.
Kanunda öngörülen değişiklikleri yapabilmek amacıyla
2011 yılında tüketici hukuku alanında çalışan akademisyenler ile Bakanlığımız
yönetici ve uzmanlarından oluşan özel ihtisas komisyonu oluşturulmuştur.
Komisyon, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı
taslağı hazırlamıştır
Tasarı taslağının hazırlanması sürecinde şeffaf ve
katılımcı bir süreç izlenmiştir.
Başta sivil toplum kuruluşları olmak üzere, 96 kurum ve
kuruluşun görüşü sorulmuştur.
Ayrıca Bakanlığımız internet sitesinde kamuoyu ile
paylaşılmış;
Taslakla ilgili pek çok kurum, kuruluş ve tüketici
görüşlerini bildirmiştir.
Tasarı, TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu’nda 3- 4 Temmuz 2013 tarihlerinde gerçekleştirilen
görüşmeler neticesinde kabul edilerek TBMM Genel Kurulu’na sevk edilmiş;
Genel Kurul’da 5, 6 ve 7 Kasım 2013 tarihlerinde
görüşülerek yasalaşmıştır.
Tüm bu çalışmalara katkı sağlayan ilgili tüm taraflara
bu vesileyle huzurlarınızda teşekkür ediyorum.
Kanun 9 kısım ve 88 maddeden oluşmaktadır.
Ortak Hükümler
Tüm
tüketici sözleşmeleri 12 puntodan küçük olmayacak ve okunabilir düzeyde olacak.
Sözleşme
şartları tüketici aleyhine değiştirilmeyecek.
Tüketiciden;
yapılan sözleşmenin dışında, haksız olarak herhangi bir hizmet kalemi adı
altında ek bir bedel talep edilemeyecektir.
Kanunla
bazı konular ilk defa düzenlenmektedir. Bu madde bunlardan biridir.
Tüketiciden
talep edilecek her türlü ücret ve masrafa ilişkin bilgilerin, sözleşmenin eki
olarak tüketiciye ayrıca verilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Bu
uygulama tamamen Yeni ve önemlidir.
Mevcut
uygulamada tüketiciden alınacak ücretler sözleşmelerin içerisine gizlenmekte,
tüketiciler ne ödeyeceğini tam olarak bilememektedirler.
Yeni
düzenlemeyle ücretler sözleşmenin eki olarak ayrıca verileceğinden tüketiciler
ödeyeceği ücretler hakkında tam bilgi sahibi olacaktır.
Bankacılık
işlemlerinde; faiz dışında hangi hizmetlerden ücret, komisyon ve masraf alınacağı
hususu, Bakanlığımızın görüşü alınarak BDDK tarafından belirlenecektir.
Bu da
yine ilk defa uygulamaya koyduğumuz bir maddedir ve çok önemlidir.
Tüketicilerin
en fazla mağduriyet yaşadığı alanların başında Bankacılık hizmetlerinden alınan
ücret ve komisyonlar gelmektedir.
Yapılacak
düzenlemeyle Bankaların tüketiciden haksız olarak aldığı ücret ve komisyonların
önüne geçilecektir.
Yine
yeni ve herkes için önemli bir madde:
Yasanın
yürürlüğe girmesiyle birlikte, kart çıkaran kuruluşlar tüketicilere yıllık
üyelik aidatı ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı sunmak zorunda olacaktır.
Böylece
Kredi kartı aidatına ilişkin yaşanan tartışmalar sona erecektir.
Bu kanunla getirilen bir diğer düzenleme:
Türk Borçlar Kanunu ve Kredi Kartları Kanunu’nda olduğu
gibi bu Kanunla da temerrüt hali de dâhil olmak üzere, tüketici işlemlerinde
bileşik faiz uygulanmasına son verilmiştir.
Katılım bankaları da bu Kanun’un tüm düzenlemeleri
yönünden kapsam içinde olacaktır.
B- Cayma
Hakkı Süreleri Yeniden Düzenlenmiştir.
İşyeri
dışında, yani kapıdan yapılan satışlarda ve mesafeli satışlarda 7 gün, devre
tatil sözleşmelerinde ise 10 gün olan cayma süreleri 14 güne çıkarılmıştır.
Yani
mevcut kanundaki cayma sürelerini bu kanunla genişlettik.
Ama daha
önce uygulamada olmayan bazı alanlarda cayma sürelerini ilk defa uygulamaya
koyduk. Bunlar:
Ön
ödemeli konut satışları, tüketici kredisi sözleşmeleri ve finansal hizmetlere
ilişkin mesafeli sözleşmelerde 14 günlük cayma süresi ile;
Taksitle
satış sözleşmelerinde ise Borçlar Kanunu’na paralel olarak 7 günlük cayma
hakkıdır.
C-
Ayıplı Mal ve Hizmette Tüketiciye Sağlanan Haklar Genişletilmektedir.
Mevcut Kanunda olduğu gibi; ayıplı mallarda satıcının sorumluluğu
taşınır mallarda, malın tesliminden itibaren 2 yıl, taşınmaz mallarda ise 5 yıl
olarak belirlenmiştir.
Yeni ve önemli bir uygulama; zaman aşımı süresi içerisinde kalmak
kaydıyla, ilk 6 ay içinde ortaya çıkan ayıplarda malın ayıplı olmadığını satıcı
ispat edecektir.
Ayıp; ağır kusur veya hile ile gizlenmişse, zaman aşımı süresinden
yararlanılamaz.
Tüketicilerimizin kullanacağı seçimlik hakları şöyledir:
Sözleşmeden
dönmek,
Ayıp
oranında satış bedelinden indirim istemek,
Ücretsiz
onarım,
Satılanın
ayıpsız misli ile değiştirilmesini istemek.
D- Tüketici Kredisi ve Konut Finansmanı (Mortgage)
Sözleşmelerinde Tüketiciye Yeni Haklar Tanınmaktadır.
Kanunla getirilen yeni haklar şöyledir:
Kredi sözleşmesi imzalanmadan önce, tüketicinin sözleşme şartları
hakkında bilgilendirilmesi zorunlu kılınmıştır.
Tüketicilere, tüketici kredisi sözleşmesinden 14 gün içinde cayma
hakkı getirilmiştir.
Tüketicinin açık talebi olmaksızın, krediyle ilgili sigorta
yaptırılması yasaklanmıştır.
Tüketicinin sigorta yaptırmak istemesi halinde ise istediği
sigorta şirketi ile imzaladığı poliçe, kredi veren tarafından kabul edilmek
zorunda olacaktır.
Bankaların, kredinin ödenmesi için açılan hesaplardan, sadece
kredi ile ilgili işlemler yapılması durumunda tüketicilerden ücret ya da masraf
talep etmesi yasaklanmıştır.
Bu hesabın, tüketicinin aksine yazılı talebi olmaması halinde
kredinin ödenmesi ile kapanması zorunlu tutulmuştur.
5) Tüketicinin açık talimatı olmadan Bankalar, kredi sözleşmesi
ile ilişkili bir kredili mevduat sözleşmesi yapamayacaktır.
Saydığımız
bu 5 madde Tüketici Kredisi ve Konut Finansmanı alanında yeni yapılan
düzenlemelerdir.
6) Konut
kredisi çeken tüketicilerimizin, bu kredilerini erken ödemeleri durumunda
mevcut düzenlemelere göre; ödemek zorunda oldukları %2’lik erken ödeme
tazminatının, kalan vadesi 36 ayı aşmayan kredilerde erken ödenen tutarın
%1’ini geçemeyeceği, düzenlenerek önemli bir adım atılmıştır.
Bu
mevcut kanunda var, ancak burada erken ödeme tazminatı oranı düşürülmüştür.
E- Maketten Satış Olarak da Bilinen “Ön Ödemeli Konut
Satışları”na İlişkin Tüketiciyi Daha İleri Düzeyde Koruyan Tedbirler
Getirilmektedir.
Bu alandaki ilk defa düzenlenen bölümler şunlardır:
Yapı ruhsatı alınmadan, tüketicilerle ön ödemeli konut
satışı sözleşmesi yapılamayacaktır.
Bunun önemi; tüketicilere maketten yapılan satışlarda
ilave bir koruma sağlamasıdır.
Bakanlıkça projedeki devre sayısı ya da projenin toplam
bedeli kriterine göre belirlenecek büyüklüğün üzerindeki projeler için bina
tamamlama sigortası yaptırılması zorunlu olacaktır.
Böylece bir firmanın binayı tamamlamadan iflas etmesi
durumunda sigorta şirketi binayı tamamlayarak tüketiciye teslim edecektir.
Tüketici, 14 gün içinde ön ödemeli konut satış
sözleşmesinden cayma hakkına sahip olacaktır.
Maketten Satışlarda mevcut kanunda bulunan ve yeniden
düzenlenen alanlar ise şöyledir:
Mevcut Kanunda 30 ay olan konutun teslim süresi 36 aya
çıkarılmıştır.
Cayma
hakkının dışında devir ve teslim tarihine kadar tüketiciye, belli masrafları ve
sözleşme bedelinin %2’sine kadar tazminat ödemek suretiyle sözleşmeden dönme
hakkı verilmektedir.
Bakanlığımız
tarafından verilen “Kampanyalı Satış İzin Belgesi” kaldırılmıştır.
Bu
suretle konut satışlarının devlet garantisinde olduğu yönündeki yanlış
izlenimlerin önüne geçilmiştir.
F- Mağduriyetlerin En Çok Yaşandığı İşyeri Dışında Yapılan
Satışlar (Kapıdan Satışlar) Konusunda Yeni Tedbirler Alınmaktadır.
İşyeri dışında satış yapacaklar, mevcut uygulamada
olduğu gibi Bakanlıktan “yetki belgesi” almak zorunda olacaktır.
İşyeri
dışında kurulan sözleşmeler imzalanmadan önce, tüketicilerimizin sözleşme
şartları ile ilgili bilgilendirilmesi zorunlu tutulmuştur.
Mevcut 7 günlük cayma hakkı süresi 14 güne
çıkarılmaktadır.
Satıcı ve sağlayıcı, yükümlülüklere aykırı davranırsa;
tüketici cayma hakkını kullanmak için 14 günlük süreyle bağlı olmayacaktır.
Sözleşme tarihi, tüketicinin kendi el yazısıyla
yazdırılacak ve sözleşmenin bir örneği tüketiciye verilecektir.
Tarihi, tüketicinin yazması önemlidir ve dikkat edilmesi
gereken bir husustur.
Tüketici cayma hakkını kullanırken sözleşme tarihinin değiştirilmesi
ihtimali engellenmiş olacaktır.
G- İnternet, Telefon, Katalog gibi Yollarla Mesafeli
Olarak Kurulan Sözleşmelere İlişkin Yeni Düzenlemeler Yapılmaktadır.
Bu tür satışlarda, mesafeli sözleşme kurulmadan önce
tüketici, sözleşme şartları hakkında bilgilendirilecektir.
Mesafeli sipariş edilen ürünler en geç 30 gün içinde
tüketiciye teslim edilecektir.
Mevcut 7 günlük cayma hakkı süresi 14 güne
çıkarılmaktadır.
Satıcı ve sağlayıcı, tüketiciyi cayma hakkı konusunda
bilgilendirmezse; tüketici 14 günlük süreyle bağlı olmayacaktır.
H- Finansal Hizmetlerin Mesafeli Satışına İlişkin AB
Yönergesi İlk Defa İç Hukukumuza Aktarılmaktadır.
Bu madde İLK defa Kanun Kapsamına alındı.
Bu alandaki boşluk, düzenleme altına alındığı için önem
arz etmektedir.
Tüketicilerimizin her türlü banka hizmeti, kredi, sigorta,
bireysel emeklilik, yatırım ve ödeme ile ilgili mesafeli sözleşme kurulmadan
önce bilgilendirilmesi zorunlu tutulmuştur.
Tüketicilerimiz, finansal hizmetlere ilişkin sözleşmelerden 14 gün
içinde cayabilecektir.
Devre Tatil - Devre Mülkte Tüketicilere Yeni Haklar
Getirilmektedir.
Devre tatil kavramı anlaşılır hale getirilerek, devre mülkler ve
alternatif tatil üyelikleri kapsama dâhil edilmiştir.
Böylelikle
devre mülkler de kanun kapsamına alınmıştır.
Sözleşme kurulmadan önce, tüketicilerin sözleşme şartları ile
ilgili bilgilendirilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Sözleşme tarihinin tüketicinin kendi el yazısıyla yazılması ve
sözleşmenin bir örneğinin tüketiciye verilmesi zorunlu hale getirilmiştir.
Devre tatillerde cayma hakkı süresi 10 günden 14 güne
çıkarılmıştır.
Bakanlıkça projedeki devre sayısı ya da
projenin toplam bedeli kriterine göre belirlenecek büyüklüğün üzerindeki
projeler için bina tamamlama sigortası yaptırılması zorunluluğu getirilmiştir.
Bina Tamamlama Sigortası; ilk defa bu kanunla birlikte
hukukumuza girmiştir.
Tüketicilerimizin mağduriyetini engellemesi bakımından
son derece önemlidir.
Devre tatil amaçlı taşınmazın ön ödemeli
satışında devir ve teslim süresi sözleşme tarihinden itibaren 36 ayı
geçemeyecektir.
Devir ve teslim tarihine kadar tüketiciye, sözleşme bedelinin %2’sine kadar tazminat
ödemek suretiyle sözleşmeden dönme hakkı verilmiştir.
(Bu
madde mevcut kanunda da bulunmaktadır.)
İ- Paket
Turlarla İlgili Tüketicilere Yeni Haklar Tanınmaktadır.
Sözleşme kurulmadan önce, tüketiciye ön bilgilendirme amaçlı
broşür verilmesi zorunlu hale getirilmiştir.
Tüketicilere, paket tur
sözleşmesinin esaslı unsurlarından birinin değişmesi halinde sözleşmeden dönme
hakkı getirilmiştir.
Sözleşmeden dönme halinde;
Paket
tur düzenleyicisi veya aracısının, dönme bildiriminin kendisine ulaştığı
tarihten itibaren,
Tüketicinin
ödemiş olduğu tüm bedeli herhangi bir kesinti yapmaksızın “derhal” iade etmesi
zorunlu olmuştur.
Yeni düzenlemeyle AB ülkelerinde olduğu gibi ticari ve mesleki
amaçla paket tura katılanların da tüketiciye tanınan haklardan yararlanması
imkân sağlanmıştır.
Burada
mesleki ve ticari amaçlı yapılan paket turlar da kanun kapsamına alınmıştır.
J-Elektrik,
su, doğalgaz, internet, telefon vb. tüm aboneliklerde tüketicileri koruyucu
yeni düzenlemeler getirilmektedir.
Tüketici; belirsiz süreli veya süresi 1 yıldan daha uzun olan
belirli süreli abonelik sözleşmesini istediği zaman;
Süresi 1
yıldan az olan belirli süreli abonelik sözleşmelerini ise, satıcı veya
sağlayıcının sözleşmede değişiklik yapması halinde feshetme hakkına sahip
olmuştur.
Bu
alanda getirdiğimiz 2 yeni uygulama var:
2)
Aboneliğe son verme isteği, süresi içinde yerine getirilmezse, abonelikten
faydalanılmış olsa dahi tüketiciden herhangi bir bedel talep edilmesi
yasaklanmıştır.
Bu
madde, firmaların tüketicileri mağdur etmelerinin önüne geçmeyi
hedeflemektedir.
3)
Feshin, sözleşmenin kurulmasından daha ağır şartlara bağlanamayacağı kuralı
getirilmiştir.
Genellikle
tüketicilerle internet, telefon ile abonelik yapılmasına rağmen, tüketiciler
aboneliğini sonlandırmak istediğinde abone merkezlerine veya bayilerine
yönlendirilerek zorluk çıkarılmaktadır.
Bu hüküm
bu uygulamayı engellemektedir.
K-
Gazete ve dergi gibi süreli yayın kuruluşlarınca düzenlenen promosyon
kampanyaları daha sıkı kurallara tabi olacaktır.
Mevcut Kanunda örnek verme yöntemiyle sayılan, süreli yayın
kuruluşlarının verebileceği kültürel ürünler, yönetmelikle açıkça
belirlenecektir.
Bu uygulama ile hangi ürünlerin kültürel ürün olduğu konusunda
yaşanan tartışmalara son vermeyi hedefliyoruz.
Süreli yayının birden fazla sayıda satın alınmasını gerektiren ve
belirli bir süreye yayılan promosyon uygulamalarının süresi;
Günlük
süreli yayınlarda 75 günü,
Haftalık
süreli yayınlarda 18 haftayı,
Daha
uzun süreli yayınlarda 12 ayı geçemeyecektir.
L-
Piramit Satış Sistemleri Yasaklanmaktadır.
Piramit
Satışlar; hukukumuzda İLK defa düzenlenmektedir.
Bu
konuda ulusal mevzuatta boşluk olduğu için tüketiciler büyük mağduriyetler
yaşamaktaydı.
Piramit Satış nedir?
Katılımcılarına
bir miktar para veya malvarlığı ortaya koyma karşılığında,
Sisteme
aynı şartlar altında başka katılımcılar bulma koşuluyla,
Bir para
veya malvarlığı elde etme vaadinde bulunan ve
Bu
malvarlığı kazancının elde edilmesini, tamamen veya kısmen diğer katılımcıların
da şartlara uygun davranmasına bağlı kılan,
Gerçekçi
olmayan veya gerçekleşmesi çok güç olan kazanç beklentisi sistemidir.
Piramit satış sisteminin kurulması, yayılması veya tavsiye
edilmesi yasaklanmıştır.
Bakanlık, piramit satış sistemleri ile ilgili gerekli incelemeleri
yapmaya ve varsa elektronik sistemin ülkemizde durdurulması dâhil olmak üzere,
ilgili kamu kurum veya kuruluşlarıyla işbirliği içinde gerekli önlemleri almaya
yetkili olmuştur.
Gerçeği yansıtmayan indirimli satışlara
sınırlama getirilmektedir.
İndirimli
Satışlar, İLK defa kanunda yer almaktadır.
Yapılacak
ikincil düzenlemelerle birlikte bu alanda yaşanan aldatıcı ve yanıltıcı
uygulamaların önüne geçilecektir.
Ülkemizde
indirimli satışlarla ilgili kapsamlı bir yasal düzenleme bulunmaması çeşitli
suiistimallere neden olmaktaydı.
Örneğin, senenin 12 ayı boyunca indirimli satış kampanyası
yaptığına ilişkin reklam yapabilmekteydi.
Yine fiyat etiketleri üzerine önceden geçerli olmayan yüksek
fiyatlar yazarak indirim yapılmış izlenimi oluşturulmaktaydı.
Yeni
düzenlemeye göre;
İndirimli
satışa konu edilen mal veya hizmetlerin indirimli satış fiyatı,
İndirimden
önceki fiyatı ve indirim oranı,
Ürün
etiketlerinde gösterilmek zorundadır.
İndirimli
satışa konu edilen mal veya hizmetlerin indirimden önceki fiyattan daha düşük
fiyatla satışa sunulduğunun ispatı, satıcı veya sağlayıcıya ait olacaktır.
Bakanlık,
Belediyeler ve ilgili Odalar bu konuda denetim yapmaya yetkili kılınmıştır.
B-
Tanıtma ve kullanma kılavuzuna ilişkin tüketicileri daha ileri düzeyde
bilgilendiren düzenlemeler yapılmaktadır.
Malın
güvenli kullanımına ilişkin hususların malın üzerinde yer alması halinde yazılı
ve sesli ifadelerin Türkçe olması zorunluluğu getirilmiştir.
Bu da
yeni bir uygulamadır.
Tüketicilerin
can ve mal güvenliği açısından firmalara yükümlülükler getirmektedir.
Örneğin;
“emniyet kemerinizi takınız” gibi güvenlikle ilgili bilginin yabancı dilde
verilmesi tüketicilerin can ve mal güvenliğini tehdit etmektedir.
Bu tür
sakıncaların giderilmesi bakımından, malın güvenli kullanımına ilişkin
hususların, malın üzerinde de yer alması halinde, yazılı ve sesli ifadelerin
Türkçe olması zorunluluğu getirilmektedir.
Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzlarının hazırlanması sorumluluğu
üretici ve ithalatçıya;
Tüketiciye teslim edildiğinin ispatı sorumluluğu ise satıcıya ait
olmuştur.
C- Garanti belgesi ile ilgili bürokratik işlemler azaltılmaktadır.
Mevcut mevzuatta bulunan, imal ve ithal edilen tüketici ürünleri
için Bakanlıktan onaylı garanti belgesi alınması zorunluluğu kaldırılmıştır.
Tüketicinin bilgilendirilmesine yönelik hususları içerecek olan
garanti belgesinin şekli ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenecek;
Üretici ve ithalatçılar ise bu belgeyi düzenleyip tüketicilere
vermeye devam edeceklerdir.
Bakanlık, bu belgenin düzenlenip düzenlenmediğinin denetimini
yapacaktır.
D-
Satıcı ve sağlayıcılar “İhtiyari Garanti” taahhüdü verebileceklerdir.
“İhtiyari
Garanti” hukukumuzda İLK defa yer alan bir kavramdır.
Tüketicilere
ilave haklar getirilmesine ilişkin hükümler içermesi nedeniyle önemlidir.
İhtiyari
Garanti nedir?
Tüketicinin
yasal hakları saklı kalmak kaydıyla;
Malın
veya hizmetin bedelinin iadesi,
Değiştirilmesi,
onarılması ya da bakımının yapılması,
Veya
benzer hususlarda üretici veya ithalatçı tarafından verilen ilave taahhüdü
ifade etmektedir.
E-
Tüketicilerin bilinçlendirilmesine yönelik çalışmalar artırılmaktadır.
Kitle
iletişim araçlarının herkese ulaşması nedeniyle etki alanları son derece
geniştir.
Medyanın
bu gücünün tüketicilerin bilinçlendirilmesi için kullanılması son derece
önemlidir.
Radyo ve
televizyonlarda 8.00-22.00 saatleri arasında,
Ayda 15
dakikadan az olmamak üzere tüketiciyi bilinçlendirici program yayınlama
zorunluluğu getirilmiştir.
Bu madde
ile tüketicilerimizi hakları konusunda farkındalık düzeylerini artırmayı
amaçlıyoruz.
F- Satış
sonrası servis hizmetlerine yönelik düzenlemeler büyük ölçüde korunmuştur.
Bakanlıkça
belirlenen sayıda servis istasyonu kurma ve malın kullanım ömrü süresince
servis hizmeti verme zorunluluğu devam edecektir.
Örneğin:
Kullanım ömrü 10 yıl olan televizyonlar için her coğrafi bölgede en az 3 olmak
üzere; 7 bölgede toplam 40 servis istasyonu kurulması zorunlu olacaktır.
Özel servisler verdiği hizmetten sorumlu olacaktır.
Herhangi bir markanın yetkili servisi olmayıp, özel servis olarak
hizmet veren servis istasyonları da verdikleri hizmetten dolayı tüketicilere
karşı sorumludur.
Tüketicilerin
ticari reklam yoluyla yanıltılmasını engelleyecek tedbirler
etkinleştirilmektedir.
Ticari reklamlara getirilen şartlar özetle şöyledir:
Can ve
mal güvenliğini tehlikeye düşürücü,
Şiddet
hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici,
Kamu
sağlığını bozucu,
Hastaları,
yaşlıları, çocukları ve engellileri istismar edici ticari reklam yapılması
yasaklanmıştır.
Örtülü
(gizli) reklamın ne olduğu açık bir şekilde tanımlanmış ve örtülü reklam
yasaklanmıştır.
Yapılacak
ikincil düzenlemelerle birlikte dünya uygulamalarında olduğu gibi marka ismi
vererek karşılaştırmalı reklam yapılmasına imkân tanınacaktır.
Ülkemizde
İLK defa getirilen bir uygulamadır.
Yapılacak
ikincil düzenlemelerle birlikte, firmalar marka ismi vererek karşılaştırmalı
reklam yapma imkânına sahip olacaktır.
Sektörel düzeydeki sınırlamalar başta olmak üzere, ticari
reklamlarla ilgili yasaklar ve sınırlamaların, Bakanlık tarafından ikincil
düzenleme ile yapılması hüküm altına alınmıştır.
B-
Haksız ticari uygulamalara ilişkin AB Yönergesi, ilk defa iç hukukumuza
aktarılmaktadır.
Bu hüküm
ilk defa iç hukukumuzda düzenlenmektedir.
Tüketicileri
haksız ticari uygulamalara karşı koruduğu için önemlidir.
Tüketicilere
yönelik haksız ticari uygulamalar yasaklanarak,
Tüketicinin
hukuki işlemler yaparken, müteşebbisin etkisi altında kalmadan, hür iradesiyle
karar verebilmesi amaçlanmıştır.
Örneğin;
Kanunun tüketiciye tanıdığı hakların yalnızca bir firma tarafından sunulan
imkânmış gibi gösterilerek tüketicilerin yanıltılması bir haksız ticari
uygulama olarak kabul edilecektir.
C-
Reklam Kurulu yeniden yapılandırılarak, denetim etkinliği arttırılmaktadır.
Reklam
Kurulu’nun üye sayısı 29’dan 19’a düşürülmüştür.
Reklam
Kurulu hem ticari reklamları, hem de haksız ticari uygulamaları
denetleyecektir.
Kurul
Başkanı tedbiren durdurmaya yetkili kılınmıştır.
Bu
kanunla gelen yeni uygulamalardan biridir.
Tüketicilerin
ekonomik çıkarlarını bozucu, can ve mal güvenliğini tehlikeye düşüren reklamlar
hakkında, derhal işlem yapılmasına imkân sağlamaktadır.
Kurul
kararları, tüketicilerin bilgilendirilmesi, aydınlatılması amacıyla, Bakanlıkça
kamuoyu ile paylaşılacaktır.
Reklam
Kurulu’nun karar almasına yardımcı olacak sektörel Özel İhtisas Komisyonları
kurulacaktır.
D-
Reklam politikalarının oluşturulması ve uygulanmasıyla ilgili olarak İLK DEFA
Reklam Konseyi kurulması öngörülmüştür.
Reklam
Konseyi, sektör ile koordinasyon içinde, sektörün gelişmesi ve tüketicilerin
korunması için işbirliğine imkân sağlayacaktır.
Reklam
Konseyi, yılda en az bir kez Bakanlığımızın koordinatörlüğünde toplanacak ve bu
alanda oluşturulacak politikalar konusunda çalışmalar yapacaktır.
Tüketici
Sorunları Hakem Heyetleri yeniden yapılandırılmaktadır.
Tüketici
Sorunları Hakem Heyetinin ismi “Tüketici Hakem Heyeti” olarak değiştirilmiştir.
İhtiyaca
göre hakem heyeti kurulacaktır.
Hakem
heyetlerinin sayısı usul ekonomisi göz önünde bulundurularak yeniden
belirlenecektir.
Başvuru
sayısına göre bazı ilçelerde birden fazla hakem heyeti oluşturulması
öngörülmektedir.
Tüketici
hakem heyetlerinde raportör kadrosu ihdas edilmiştir.
Raportör
kadrosu yeni bir uygulamadır.
Raportörler;
Tüketici hakem heyetlerinin kararlarının zamanında ve hukuka uygun olarak
alınması hususunda önemli destek sağlayacaktır.
Tüketici
hakem heyeti üye ve raportörlerinin huzur hakları iyileştirilecektir.
Tüketici
Hakem Heyeti; başkan dâhil beş üyeden oluşmaktadır.
Tüketici
Hakem Heyetleri’ne yapılacak başvurular şöyle gruplanmıştır:
Değeri 2
bin Liranın altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine;
3 bin
Liranın altında bulunan uyuşmazlıklarda İl Tüketici Hakem Heyetlerine;
Büyükşehir
statüsündeki illerde; 2 bin ile 3 bin Lira arasındaki uyuşmazlıklarda İl
Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru zorunlu hale getirilmiştir.
Mevcutta
1191 TL olan sınır 3000 TL’ye çıkarılmıştır.
Böylece
daha fazla sayıda tüketici şikâyetinin mahkemeler gitmeden çözümlenmesine imkân
sağlamaktadır.
Bu
değerlerin üzerindeki uyuşmazlıklar için Tüketici Hakem Heyetlerine başvuru
yapılamayacaktır.
Uyuşmazlığın
tüketicinin lehine sonuçlanması durumunda tebligat ve bilirkişi ücretleri karşı
tarafça karşılanacaktır.
Halihazırda
firmalar herhangi bir maliyete katlanmadıkları için, haklı olsa dâhi
tüketicileri hakem heyetine başvuru yapmaya zorlamaktadırlar.
Bu da
hakem heyetine yapılan başvuruların sayısını artırmakta ve tüketicilerin
hakkını aramaktan çekinmelerine sebebiyet vermektedir.
Kanunla,
tüketicilerin haklı olduğu durumlarda, hakem heyetinin yapmış olduğu tebligat
ve bilirkişi masrafları firmalardan alınacaktır.
Tüketici mahkemelerinde dava açmak kolaylaştırılmaktadır.
Tüketici
işlemleri ile tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara
ilişkin davalarda, davaları basit yargılama usulüne göre sonuçlandıran Tüketici
Mahkemeleri görevli olacaktır.
Tüketici
örgütleri üst kuruluşlarınca açılacak davalarda, bilirkişi ücreti ve vekâlet
ücreti Bakanlıkça karşılanacaktır.
Tüketici
davaları tüketicinin ikamet ettiği yerdeki tüketici mahkemesinde de
açılabilecektir.
Tüketici
mahkemeleri ile Tüketici Hakem Heyetlerinin, UYAP ve Tüketici Bilgi Sistemi
aracılığıyla entegre olması sağlanacaktır.
Bu
uygulamayla kararlarda uygulama birliği sağlanacaktır.
İdari para cezaları; caydırıcı, orantılı ve
belirli olması ilkeleri göz önünde bulundurularak yeniden düzenlenmektedir.
Ceza
miktarları güncellenmiştir.
Her bir
aykırılığın yaptırımı ayrıntılı bir şekilde belirlenmiştir.
Ticari
reklam cezalarında reklamın yayınlandığı mecra türüne göre farklı cezalar
belirlenmiştir.
Taşra
teşkilatınca uygulanacak idari yaptırım kararlarının Valilik tarafından yerine
getirileceği düzenlenmiştir.
Çünkü
medya bu kanunu ne kadar iyi anlatırsa, tüketicilerimiz haklarını daha iyi
bilecek ve korumak yönünde doğru adımları atabileceklerdir.
Özetle;
6502 sayılı Tüketicilerin Korunması Kanunu’nda İLK defa yer alan düzenlemeler
şunlardır.
Tüketiciden;
yapılan sözleşmenin dışında, haksız olarak herhangi bir ek bedel talep
edilemeyecektir.
Tüketicilerden
alınacak ek ücretler, sözleşmenin eki olarak ayrıca verilecektir.
Bankacılık
işlemlerinde alınacak ücretler Bakanlığımızın görüşü alınarak BDDK tarafından
belirlenecektir.
Bankalar
tüketicilere ücretsiz kredi kartı sunacaklardır.
Bileşik
faiz uygulaması yasaklanacaktır.
Tüketicilerle
yapılan sözleşmelerde firmalara sözleşme öncesi bilgilendirme yükümlülüğü
getirilecektir.
Mesafeli,
kapıdan, devre tatil sözleşmelerinde olduğu gibi; tüketici kredisinde, taksitli
satışlarda, finansal hizmetlerin mesafeli satışında, ön ödemeli konut
satışlarında da tüketicilerin cayma hakkı olacak.
Tüketiciler
kredi sözleşmeleri ile ilgili olarak isteği dışında sigorta yapmaya
zorlanamayacak.
Kredi
sözleşmesi yapan tüketicilerin açık talimatı olmaksızın kredili mevduat hesabı
açılamayacaktır.
Ön
ödemeli konut veya devre mülk satışlarında yapı ruhsatı ve bina tamamlama
sigortası zorunluluğu olacaktır.
Finansal
hizmetlerin mesafeli satışı ilk defa iç hukukumuza aktarılarak bu alandaki
boşluk doldurulmuştur.
Ticari
veya mesleki amaçlı paket turlar da Kanun kapsamına alınmıştır.
Abonelik
sözleşmelerinin feshi zorlaştırılamayacak ve zamanında yapılmaz ise
tüketicilere sorumluluk yüklenemeyecektir.
Piramit
satış sistemleri yasaklanarak bu alanda yaşanan tüketici mağduriyetleri
önlenecektir.
Gerçeği
yansıtmayan indirimli satışlar yasaklanacaktır.
Malların
güvenli kullanımına ilişkin bilgilerin Türkçe olması zorunluluğu getirilecektir.
Firmalar
yasal garantinin yanı sıra ihtiyari garanti taahhüdünde de bulunabilecekler.
Marka
ismi vererek karşılaştırmalı reklam yapılması serbest hale getirilecektir.
Haksız
ticari uygulamalara ilişkin AB Yönergesi iç hukukumuza aktarılarak bu alandaki
aykırı uygulamalar denetlenecektir.
Reklam Kurulu başkanına tedbiren durdurma
yetkisi verilerek tüketiciler aldatıcı reklamlara karşı daha hızlı
korunacaktır.
Reklam
konseyi kurularak sektörler işbirliği sağlanacaktır.
Tüketici
Hakem Heyetlerine raportör kadrosu istihdamı sağlanarak tüketici şikayetleri
daha kısa sürede çözüme kavuşturulacaktır.
Tüketici
hakem heyetleri ile tüketici mahkemelerinin elektronik ortamda entegre edilerek
kararlarda uygulama birliği sağlanacaktır.
Ayıplı
mallarda tüketicilerin hakları satıcı/üreticilerin yükümlülükleri yeniden
belirlenmiştir.
Konut
kredisindeki erken ödeme tazminatı düşürülmüştür.
Ön
ödemeli konut satışlarında sözleşmeden dönme ve teslim süresi piyasa şartlarına
uygun hale getirilmiştir.
İşyeri
dışında (kapıdan) yapılan satışlarda tüketicileri daha iyi koruyacak tedbirler
alınmıştır.
Mesafeli
sözleşmelerle ilgili teknolojideki gelişime paralel olarak tüketicilere ilave
koruma sağlanmıştır.
Süreli
yayın promosyonları yeniden ele alınarak bu alandaki tartışmalara son
verilecektir.
Garanti
belgesi uygulamasındaki bürokratik işlemler kaldırılmıştır.
Satış
sonrası servis hizmetleri alanındaki güncel sorunlara çözüm olacak tedbirler
alındı.
Reklam
Kurulu yeniden yapılandırılarak etkinliği ve verimliliği artırıldı.
Tüketicilerin
hak arama yollarını kolaylaştırmak için tüketici hakem heyetleri yeniden
yapılandırıldı ve başvuru limitleri artırıldı.
Tüketici
dernekleri üst kuruluşlarının tüketici mahkemelerinde açtığı davalar ile ilgili
masraflar Bakanlığımız tarafından karşılanacaktır.
İdari
yaptırımlar, orantılılık, belirlilik ve caydırıcılık ilkeleri doğrultusunda
yeniden belirlenmiştir."
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder