Türkiye’deki restorasyon pratikleri
SALT Galata’da tartışmaya açılıyor
Türkiye’nin ilk restoratör mimarlarından Ali Saim Ülgen (1913-1963) sadece Türkiye’de değil, Libya, Kudüs ve Bağdat gibi kentlerde yüzlerce restorasyon yaptı. Albert Gabriel, Celal Esad Arseven ve Sedat Çetintaş gibi kültürel miras uzmanlarıyla çalışan Ülgen, aynı zamanda çok yönlü bir araştırmacı ve akademisyendi.
“Ali Saim Ülgen
Arşivi: Kültürel Mirası Belgelemek” Aslı
Can Üner (SALT Araştırma) “Türkiye’de Mimarlık Tarihi
Yazımı ve Ali Saim Ülgen” Ahmet Ersoy
(Boğaziçi Üniversitesi)
“Ali Saim Ülgen Çizimleri ile Mimar
Sinan Yapıları” Filiz
Yenişehirlioğlu (Başkent Üniversitesi)
“Türkiye Mimari Koruma Alanını Ali Saim Ülgen’in Anıtların Korunması ve Onarılması (1943)
Kitabı Üzerinden Okumak” Can Binan (Yıldız
Teknik Üniversitesi) “Vakıflar Genel
Müdürlüğü’nün 1960’lı Yıllardaki Koruma Politikaları ve İzlenen Süreçler” Emre Madran (Orta Doğu Teknik Üniversitesi)
“Ali
Saim Ülgen Arşivi: Kültürel Mirası Belgelemek”
Aslı Can Üner
Ailesi tarafından özenle saklanan Ali Saim Ülgen Arşivi,
ilk önce Mimarlık Vakfı’na teslim edildi ve burada ön tasnifi yapıldı; 2012’de
ise SALT Araştırma’ya aktarılarak dijitalleştirme ve kataloglama sürecine
başlandı. Bu arşiv, Ülgen’in yaşamı boyunca Türk kültürel mirası ve kökenlerini
korumak adına biriktirdiği fotoğraf, broşür, makale ve gazete kupürleri ile
ürettiği rölöve ve krokiler gibi çok çeşitli malzemeden oluşur. Kültür
varlıkları hakkında tarihsel bir görsel bilgi havuzu niteliğindedir. Bir
Cumhuriyet aydını olan Ülgen’in mimar, yazar, hoca, restoratör, gezgin gibi
farklı kimliklerine ilişkin ayrıntılı ipuçları da içerir. Sunumda, arşiv bu iki
bağlamda incelenecek.
Ahmet Ersoy
Ali Saim Ülgen Arşivi’nde,
Ülgen’in mimarlık ve sanat tarihi alanında yazdığı basılı kitap ve makalelerin
yanı sıra yayımlanmamış çok sayıda kitap, makale ve tebliğ metni bulunur.
Sunumda, tamamlanmış veya taslak hâlindeki bu malzeme ile Ülgen’in çalışma ve
derslerinde kullandığı notlar üzerinden, 1930’lardan 1960’lara uzanan idari ve
akademik kariyerinde biçimlendirdiği mimarlık tarihi yaklaşımı hakkında bir ön
değerlendirme yapılacak.
Filiz Yenişehirlioğlu
Türk Tarih Kurumu (TTK), Mimar Sinan’ın yapılarını
belirlemek için başlattığı proje kapsamında, tarihçi Rıfkı Melul
Meriç’ten Mimar Sinan üzerine yazılmış risalelerden yola çıkarak bir
çalışma yapmasını ister. Meriç’in belirlediği listeler doğrultusunda Ali Saim
Ülgen’e bu yapıların çizimleri sipariş edilir. Uzun yıllar TTK’da yayımlanmadan
kalan bu çizimler, 1989’da Emre Madran ve Filiz Yenişehirlioğlu tarafından
yayına hazırlandı. Yenişehirlioğlu sunumunda, Ülgen’in Mimar Sinan yapıları
çizimleri ile bu kitabın hazırlanışı üzerine bilgiler verecek.
Can Binan
Ali Saim Ülgen’in 1943 tarihli Anıtların Korunması ve Onarılması adlı kitabı Cumhuriyet Türkiye’sinde
mimari koruma konusunda üretilmiş ilk yazılı kaynaklarındandır. Can
Binan, kitabın satır aralarına kadar tüm içeriği ile Türkiye koruma tarihi
bağlamında eşzamanlı ve derinzamanlı kesitlerle yeniden değerlendirilmeyi beklediğini
düşünüyor. Bu tür bir değerlendirmenin ana başlıkları üzerinden geliştirdiği
sunumunda Binan, bugünün Türkiye Koruma Alanı’na ilişkilendirilmiş
yorumlarda da bulunacak.
Prof. Dr. Can Binan, 2007’den bu yana Yıldız Teknik
Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Restorasyon Anabilim Dalı Başkanı olarak
görev yapıyor. Eğitim faaliyeti yanında mimari koruma ve restorasyon
konularında yayın yapıyor ve uygulama alanına katkısını çeşitli
danışmanlıklarla sürdürüyor.
“Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün 1960’lı Yıllardaki Koruma
Politikaları ve İzlenen Süreçler”
Emre Madran
Sunumda, Ali Saim Ülgen’in 1963’teki vefatından
sonra, onun yaklaşımları da dikkate alınarak sürdürülen proje ve uygulama
hizmetleri incelenecek. Özellikle Genel Müdürlük bünyesinde yer alan Rölöve Bürosu’nun
koruma projelerinin üretim süreçlerindeki yeri, mimarların proje ve uygulama
aşamalarındaki görev ve yetkileri, uygulamada fiilen görev yapan deneyimli
tekniker ve teknisyenlerin güncel gelişmelerle ilişkileri, kültürel mirasın
korunması konusunda Genel Müdürlük içerisinde hiyerarşi ile proje mimarı,
uygulama kontrolları ve yükleniciler arasındaki ilişkiler ele alınacak.
Vakıflar Genel
Müdürlüğü ve Kültür Bakanlığı’nda görev yapmış olan Doç. Dr. Emre Madran, hâlen
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Restorasyon Bölümü’nde kısmi zamanlı statüde ders veriyor.
Çalışma konuları arasında ağırlıklı olarak Osmanlı ve Cumhuriyet dönemleri
koruma tarihi, geleneksel yapı malzemesi ve yapım teknikleri, koruma mevzuatı,
alan yönetimi, korumanın yönetsel ve parasal yönleri yer alıyor.
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder